GYAKRAN INTÉZETT KÉRDÉSEK (GYIK)Tájéjoztató letöltése.

GYAKORI KÉRDÉSEK

Kérdés: Szükség van-e egyáltalán kenőanyag adalékokra?
Válasz: Bár a kenőolaj (kenőanyag) gyártó cégek általában meg vannak győződve arról, hogy termékeik tökéletes kenést biztosítanak a súrlódó felületeknek, a tények mást mutatnak. A kutatások szerint a mozgó, egymással érintkező fém alkatrészek meghibásodásának a 80-90% - át továbbra is az anyagkopás okozza. Tehát nincs tökéletes kenés, amit ne lehetne tovább javítani. Továbbá, az adalékok használatával motorok esetén növelhetjük a teljesítményt, amit ha nem használunk ki, akkor fogyasztáscsökkenést eredményez. A fogyasztás csökkenéssel csökkentjük a kipufogógáz káros anyag kibocsátását. Az adalékok hajtóművekben való alkalmazásakor jelentősen csökken a meghajtáshoz szükséges energiaigény és a hőtermelés.

Mi a különbség a Bishop’s Original és a más(ismert) kenőanyag adalékok között? Alapvetően öt számottevő különbségről beszélhetünk.
1. Míg a jelenleg ismeret kenőanyag (motorolaj) adalékokat minden olajcserénél alkalmazni kell, addig a BISHOP’S ORIGINAL adalékot elegendő 100-150ezer kilométer megtétele, után újra alkalmazni. Mivel az autótulajdonosok nagy része ennek csak töredékét teszi meg egy év alatt, ezért alkalmazni kell a motorolaj cserére vonatkozó szabályt, miszerint az olaj elöregedése (oxidáció) miatt, ha nem használjuk az autót, akkor is ajánlott 1-1,5 évenként újra alkalmazni az adalékolást. Ez így is jelentősen gazdaságosabbá teszi az üzemeltetést.
2. A mai napig köztudatban lévő motorolaj adalékok hatóanyagait (kén, klór, foszfor. szulfitok, stb..) évekkel (évtizedekkel) ezelőtt már környezetvédelmi és motortkárosító okokból száműzték a motorolajakból és az üzemanyagokból. Most motorolaj adalékokban nagy százalékban megtalálhatóak. Ezek az anyagok részben jó kenést javító tulajdonságokkal rendelkeznek, de sajnos vannak káros mellékhatásai, amit az adalékgyártók és forgalmazók elhallgatnak. Ilyen a meg növekedett pernyeképződés és savasodás, ami idő előtt eltömi és maró hatásával jelentősen károsítja a katalizátorokat és a kipufogórendszert, valamint csökkenti a motorolajak oxidációs időtartamát (felhasználhatóságát). Továbbá ismertek olyan adalékok is melyek szabályosan felpolírozzák a súrlódó felületeket, amelyen a megfelelő kenőolajmennyiségnek (optimálisra beállított tapadási együtthatójú) csak töredéke tud megtapadni. A BISHO’S ORIGINAL adalékok csak elhanyagolható %-ban tartalmaznak maró hatású, motort, vagy más alkatrészt károsító anyagokat, ill.motorolaj viszkozitását,kémhatását, vagy az alkatrészek felületét negatívan befolyásoló anyagokat. Lásd: Tesztek fejezet: Veszprémi Egyetem Formula 906-GDC analízis és szakvélemény.
3. Míg a fent felsorolt kémiai anyagokat tartalmazó adalékok csak normál terhelés esetén nyújtanak védelmet a súrlódó felületeknek , a BISHOP’S ORIGINAL adalékok extrém terhelésnél is tökéletes védelmet nyújtanak. (Forrás: USA Szövetségi Légiközlekedési Igazgatóság (Houston) teszteredménye 1979)
4. A jelenleg boltokban kapható adalékok hatásáról hivatalos, akkreditált laboratóriumi, hosszú távon és funkciójának megfelelő körülmények között vizsgált teszt, vagy szakvélemény szinte egyikről sem szerezhető be. (Tesztként titulált felhasználói vélemények, csodaszerként beállított reklámfilmek annál inkább láthatóak) A BISHOP’S ORIGINAL adalékokról számtalan hivatalos akkreditált laboratóriumokban elvégzett teszt bizonyítja hosszú távú, extrém terhelésnél is működő hatását.
5. A BISHOP’S ORIGINAL adalékok egyedülállóan széles termékskálájával minden gépjárműtípusra és alkatrészre egyedi megoldást kínál a kenés javítására

Milyen hatásmechanizmusa van a Bishop’s adalékoknak?
Ezt a hatásmechanizmust hivatalosan mikromolekuláris diffúziónak hívják. Ezeket a mikromolekuláris vegyületeket intelligens három-fázisos hatásmechanizmusú adalékanyagoknak is nevezik. Az első fázisban az adalék tökéletesen letisztítja a súrlódó felületeket, és biztosítja a polarizáltságukat. Különálló molekulák kötődnek az ily módon aktivált felszínhez, így egy passzív kenőréteg képződik. A második fázisban a növekvő nyomás hatására összepréselődik a passzív molekuláris réteg, és ezzel átlépünk az aktív kenőhatás fázisába. A különálló molekulák a szabad vegyértékeken keresztül erős kötésekkel kapcsolódnak a fémfelülethez, így egy szilárdan a felszínhez kötődő csúszó “alátétet” alkotnak. E rugalmas védőréteg vastagsága eléri a 2 mikront. (Forrás: Franklin Kutatólaboratórium ( Exton, USA) E módon a felületi egyenetlenségek a felszín, ill. a kenőréteg szerkezetének károsítása nélkül szűnnek meg. A fent leírt folyamat még visszafordítható. Extrém magas hőmérsékleten a felületvédő réteg aktiválódik, és a legmagasabb nyomásnak kitett helyeken megtörténik az adalékanyag mikrodiffúziója a fém belsejébe. A magas nyomásnak és hőmérsékletnek köszönhetően az adalékanyag behatol a fémfelület mikrorepedéseibe, így egy erős pajzsot képez, amely hosszú időn keresztül képes védelmet nyújtani. A folyamat során nem károsodik a fémfelület, sőt inkább “polírozódik” , és a csak a mikroszkópikus szerkezetében megy végbe változás. Tulajdonképpen az adalékanyag a felületbe impregnálódik, így oldhatatlan kapcsolatot teremt a fémmel.

Milyen az összetétele?
Az összetételéről sajnos csak rész információt adni, mert szabadalmaztatott termékről és védett márkanévről van szó. Az összetétele ugyan olyan titkos, mint a Coca-Cola-nak. Részinformációt a Tesztek fejezetben a Veszprémi Egyetem Formula 906-GDC analízis és szakvéleményében talál.

Milyen kézzelfogható hatása van az adalékoknak?
A Bishop's adalékoknak mint tudjuk számottevő súrlódáscsökkentő hatásuk van, ami energia megtakarítást eredményez. Az energia megtakarítás teljesítménynövekedéshez vezet, amit, ha nem használunk ki fokozottabb gyorsításra, vagy nagyobb teher szállítására, akkor üzemanyag megtakarítást érünk el. Ez a pénztárcánkon keresztül kézzelfoghatóvá válik. További megtakarítás lehet az esetleges olajfogyasztás csökkenése. Javítja a hidegindítást, kímélve az akkumulátort. Csökkenti a váltó és hajtóművek hőtermelését, ezáltal csökkenti a felhasználandó energia mennyiségét. A termékek folyamatos előírás szerinti használata során hosszú távon érezhetünk kézzelfogható eredmény azzal, hogy gépünk, gépjárművünk szerviz költsége a kezelt részekben minimálisra, esetenként nullára csökkenhet. Használatával 50-100%-kal megnövelheti a motor ill. a váltó (hajtómű) élettartamát. Bár általánosítható megtakarítást nem tudunk ígérni, hisz minden gépjárműnek és kenőolajnak más paraméterei vannak. Az akkreditált laboratóriumi tesztek alapján 3-14% közötti üzemanyag megtakarítás érhető el a motorolaj adalék használatával. További termékek(sebváló adalék, differenciálmű adalék, kopásgátló kenőzsír) használata eset további 1-5% megtakarítás várható.

Milyen idős gépjárművekbe ajánlott az adalékok használata?
Tapasztalataim szerint az emberek nagy többsége tévhitben él. Nagy részük azt hiszi, hogy az adalékokat akkor kell használni, amikor már elhasználódtak az alkatrészek. Ez nem igaz. Az adalékok használatát már a motor bejáródása után (10-15ezer km) ajánlott elkezdeni. Folyamatos, előírt használatával abszolút minimálisra csökkentheti a motor és váltó (hajtómű) alkatrészeinek surlódását. Természetesen öregebb gépjárműveknél sem késő elkezdeni az alkalmazást. A többi termékek forgalmazójával ellentétben mi nem ígérjük, hogy öreg autójának motorját a termékünk újjá varázsolja. Az esetleges olajfogyasztást biztos, hogy csökkenteni fogja, de biztosra csak azt tudjuk ígérni, hogy az alkalmazásuk kezdete után jelentősen le fog csökkenni az elhasználódás mértéke.

Milyen kenőolajakban (motor-, sebváltó-, differenciálmű olaj) használhatók az adalékok?
Minden kenőolaj típusba alkalmazhatóak az adalékok.

Mennyi idő után lehet érezni az adalék hatását?
Az adalékok fémhez való tökéletes, oldhatatlan kötödésének eléréséhez megfelelő mennyiségű, üzemi hőmérsékleten működő üzemórának kell eltelni. Ezt gépjárműveknél 3-5000 Km megtétele után éri el, más gépeknél 30-50 üzemóra elteltével. Nagyobb teljesítménnyel, csendesebben , gazdaságosabban működnek a motorok, gépek, berendezések.

Mi történik akkor, ha véletlen több adalékot öntünk a kenőolajba?
Semmi különös dolog nem történik, mert a molekuláris kötődésnél csak annyi adalékanyag tud kötődni a fémfelülethez amennyi szabad gyök a rendelkezésére áll. A többlet adalék, mivel az is ásványolaj, ezért egyszerűen elkeveredik a kenőolajjal és semmilyen káros hatása nincs.

Ki gyártja ezeket az anyagokat?
A gyártó cég az USA-ban található Bishps Original Products Inc.. Tulajdonosa John Bishop (amiből a márkanév is adódik). Ő egy vegyészmérnök, aki az életét a kenéstechnikának szentelte. Az Ő szabadalmaztatott találmánya a kémiai molekuláris mikrodiffúzió, amely hatására ezek az adalékok hosszútávon is tökéletesen működnek. Ezt az adalékot LUBRILON néven szabadalmaztatta és azóta nagyon sokféle márkanéven hozta forgalomba. Az első márkanevek közé tartozik a Magyarországon is jól ismert Slik 50. Ennek történetéről bővebben a Bishop’s történet menüpontban olvashat. Jelenleg Európában Bishop’Original néven, míg Európán kívül XcelPlus néven kerülnek forgalomba a termékek.

Milyen más jellegű termékek vannak?
- Olajstabilizáló adalék, mely megnöveli (20-30%-kal) a motorolaj élettartamát.
- Motorolaj ülepítő adalék, mely feloldja a motorolaj általi lerakodásokat.
- Dugattyúgyűrű lazító adalék. Feloldja a motorok hosszantartó használata során a dugattyún és dugattyúgyűrűkön kialakult kokszosodást, így a leragadt gyűrűket felszabadítja.
- Kormány szervó olajába adalék.
- Hidraulikus rendszerekbe kopáscsökkentő és túlmelegedést gátló adalék.
- Normál és hőstabil kopásgátló kenőzsírok. Csapágyakhoz, láncokhoz, stb..
- Kopásgátló kenőfolyadék és spray fém vágó, fúró és forgácsoló szerszámok láncok, csappantyúk, stb.., kenésére
- Szagtalanító spray és folyadék. Autók, WC.-k szobák és más helységek, dohányfüst és más szagok közömbösítésére.
- PVC és bőrápoló